De ce sunt liberal


Sunt liberal pentru ca tin la libertatea individuala si la liberul arbitru. Cred ca in libertatea economica individuala si nu in colectivism. Nu cred in principiul in care altcineva in afara mea poate sa-mi ghideze pasii in lume si nimeni, in afara vointei mele, nu ma poate impiedica sa urmez un anumit drum.
Cred in puterea omului in detrimentul oricarui tip de divinitate binevoitoare sau nu care sa ghideze rasa umana. Dumnezeu exista ca principiu suprem al dragostei si iubirii, dar in viata de zi cu zi, economica si politica, doar omul este cel care hotaraste si actioneaza.
Cred in proprietatea privata ca principiu economic suprem. Nimic in afara proprietatii private. Si nimic in afara concurentei libere si legale. Nu statul trebuie sa fie proprietarul ci omul. Nu cred in liberalism in afara unei protectii sociale pentru cei neputinciosi, dar in nici un caz atata timp cat ai putere si poti sa te misti in campul economic nu astepta nimic de la societate. Intreaba-te ce poti face tu pentru societate nu ce face aceasta pentru tine. Nu cred ca statul trebuie sa produca, ci doar sa reglementeze si sa vegheze ca reglementarile sa fie respectate. Dar daca iti insusesti proprietatea altcuiva sau nu poti face dovada dobandirii liicite a proprietatii tale, trebuie sa platesti in consecinta. Proprietatea trebuie sa-ti fie confiscata.
Cred ca statul trebuie sa se ocupe de ordinea publica dar local seful politiei trebuie ales de cetateni pe termen determinat asa cum este ales primarul, primul ca aparator al cetateanului onest, platitor de taxe, al doilea ca manager al locului, cel care se ocupa de buna functionare a serviciilor, respectiv, cel care reglementeaza activitatea privatilor furnizori de servicii. Deasemenea, personal cred ca procurorul trebuie ales, intr-un fel sistemul de drept anglo-saxon parandu-mi-se mult mai apropiat de cetatean, in detrimentul dreptului roman.
Cred in educatie permanenta si in posibilitatea de a alege, in fiecare etapa a vietii tale, ce sa studiezi si unde. Cred, doar, ca statul trebuie sa reglementeze si in acest domeniu si sa sprijine copiii din familii sarmane, nu trebuie sistem educational gratuit, incepand cu clasa a IX-a, pentru toata lumea ci doar pentru cei care n-au si fac dovada unor capacitati ridicate pe care nu trebuie ca societatea sa le piarda. Parintii sunt cei care au decis sa aiba copii si, drept urmare, sunt obligati sa se ocupe de educatia lor. Nu te apuci sa aduci copii pe lume bazandu-te pe o prezumtiva obligatie a celorlalti sa ti-i creasca. Copiii n-au nici o vina si pana in clasa a VIII-a vor avea dreptul sa invete gratuit dar, incepand din clasa a IX-a, daca nu invata, daca nu se tin de scoala, daca nu fac dovada capacitatilor lor si nici nu au bani sa-si plateasca o scoala privata, nu vor mai fi primiti in scoala.
Cred ca sistem-ul sanitar sa fie gratuit doar pentru cei care platesc si in functie de cat platesc. La sumele platite, in functie de diferitele tratamente necesitate, sa se plateasca diferentele. Asa cum sunt asigurarile private de sanatate. Platesti 100 lei pe luna, beneficiezi de tratatmente in limita acestor bani si platesti diferenta, platesti 1000 lei, primesti tratamente in conformitate si platesti diferente, nu platesti nimic, nu beneficiezi de nimic, doar copiii tai, atata timp cat sunt in scoala primesc toate tratamentele gratuit, ca si toti copiii din societate. Deasemenea pensinarii, cei care au platit toata viata asigurari sociale, trebuie sa beneficieze de tratamente, ei facandu-si datoria fata de societate timp de zeci de ani.
Cred in puterea parlamentarismului. Parlamentul legifereaza. Guvernul formeaza executivul si manageriaza treburile statului. Sunt adeptul monarhiei constitutionale, in care monarhul este reprezentant al statului, nu seful statului. Primul Ministru conduce treburile cetatii, nu regele, iar primul ministru este persoana care conduce partidul care a castigat alegerile, sau este reprezentantul coalitiei care formeaza majoritatea. Si urmeaza ceea ce ii spune majoritatea parlamentara, cea care legifereaza si sprijina guvernul. Cand guvernul nu mai respecta regulile majoritatii parlamentare, i se retrage sprijinul.
Imi iubesc tara si poporul cu observatia ca, totusi, cele mai importante si mai apropiate imi sunt familia mea si eu, in detrimentul unor optiuni venite din afara familiei cu privire la eventuala renuntare temporara la unele drepturi ale familiei mele si ale mele pentru ca asa o cere tara. Niciodata nu voi renunta la libertatea mea individuala pentru tara. Pentru ca tara nu exista in aer, ca un concept, ci este formata din indivizi, iar acesti indivizi nu pot prevala in fata familiei mele si a mea.
Sunt liberal pentru ca vreau si cred in libertate, nu cred ca se poate trai altfel si nici nu vreau sa ma schimb. Iubesc aceasta doctrina a libertatii. Si asa o sa raman pana la moarte.

10 Responses

  1. Promovarea sistemului invatamantului liceal cu taxa, ca si a asistentei sanitare strict in functie de contributie, ar fi inumane si nu ar aduce servicii unei societati evoluate, ar tine doar de un capitalism salbatic si primitiv.

  2. Da, poate, in anumite medii asa ar fi privite aceste opinii, din pacate, asa cum se va vedea, nu se va mai reusi, in scurt timp, sa se asigure noici macar asa ceva.
    1. Invatamant liceal cu taxa doar pentru cei care isi permit sau pentru cei care nu-si permit dar nu se tin de scoala.
    2. Sanatatea pe principiul asigurarilor private, oricum platim de fiecare data cand mergem la medic, acest sistem NU trebuie aplicat pensionarilor, care are trebui sa beneficieze de asigurare gratuita.

  3. Bravo 🙂
    daca am putea scrie si vorbi despre ceea ce gandim cu adevarat, poate am trai mai bine. Fiecare la el si toti impreuna 🙂

  4. Nu cred ca sustinerea invatamantului liceal si superior de stat au o pondere uriasa in buget. Situatia critica din prezent este generata de sistemul de coruptie, sistem tolerat de stat, ceea ce este cu totul inadmisibil. Cei carora societatea le-a acordat incredere si le-a facut onoarea sa o reprezinte nu si-au facut datoria si au sprijinit cel putin prin lipsa de actiune un sistem de tip mafiot condamnabil. Cred ca o societate evoluata trebuie sa asigure sanse egale tuturor, aceasta fiind o baza pentru progresul societatii.

  5. Pai unde spun ca n-ar trebui sa aiba toata lumea sanse egale? Dar, in cazul in care nu te tii de scoala, stai in baruri, si nu-mi spune ca nu stii sau n-ai auzit despre asa ceva, fiul meu este in clasa a XI-a si stiu cam ce se petrece in scoli acum, la fel cum imi aduc aminte si ce se intampla in anii ’70-’80, cand chiulesti si nu te intereseaza, de ce ar trebui sa te subventionez eu? iar un tanar sarman care nu lipseste, care se chinuie sa invete, sa aiba ABSOLUT TOTUL gratuit, nu ca acum, cand din clasa a XI-a trebuie sa-ti cumperi manualele, spre exemplu, ai sau nu bani.

  6. Stim cam aceleasi lucruri. Ceea ce sustin eu este ca sistemul de coruptie din prezent nu permite o evaluare corecta a realitatii. Daca nu eradicam coruptia este imposibil sa facem o evaluare riguroasa a prioritatilor societatii.

  7. Subscriu la ideile enuntate in articol.

    • Multumesc foarte mult, @kilroy.

  8. […] meu Theophyle si-a expus pe blog crezul sau politic conservator. A fost urmat de Bujold cu un articol in care isi asuma identitatea sa liberala. Acesta este un raspuns scris pe blogul lui Theophyle, in care imi expun punctul meu de […]

  9. “Niciodata nu voi renunta la libertatea mea individuala pentru tara. Pentru ca tara nu exista in aer, ca un concept, ci este formata din indivizi, iar acesti indivizi nu pot prevala in fata familiei mele si a mea.”
    Amin!

Leave a Reply

